Metoda McKenzie

Ból kręgosłupa jest jedną z najczęściej występujących dolegliwości nękających współczesne społeczeństwa. Zasadniczą przyczyną bólu kręgosłupa i choroby dyskowej, są zaburzenia elementów układu kostnego, tworzących kanał kręgowy, uszkodzenia lub zaburzenia, ukł. nerwowego, ukł. naczyniowego, tkanek miękkich np. mięśni oraz innych struktur tworzących kręgosłup lub struktur okołokręgosłupowych. Mogą przebiegać jako sporadyczne incydenty, często z nawrotami lub jako przewlekłe dolegliwości.

Ból kręgosłupa oraz upośledzenie funkcji kręgosłupa spowodowanych bólem,  aby był skutecznie leczony, wymaga  postawienia trafnego rozpoznania, gdyż tylko ono warunkuje dobór skutecznej terapii.

Przy stałych przeciążeniach – zwłaszcza osiowych, może  nie dochodzić do uszkodzenia pierścienia, ale do stopniowej dezintegracji jądra miażdżystego i zmian troficznych pierścienia. Krążek traci swoje właściwości hydrodynamiczne, pierścień wiotczeje, obniża się wysokość krążka, powstają zaburzenia statyczne i ruchowe w obrębie segmentu. Następstwem tego, jest przeciążenie stawów kręgosłupa, tworzenie się zmian zwyrodnieniowych w całym segmencie.

Większość zespołów bólowych kręgosłupa ma tło mechaniczne (spowodowane jest zaburzeniami mechaniki kręgosłupa np.: dyskopatia) i nie kwalifikuje się do leczenia operacyjnego.

Terapia według metody McKenziego bazuje na stosowaniu środków mechanicznych, które wpływają na poprawę mechaniki kręgosłupa lub stawów i tkanek okołostawowych kończyn.

Metoda McKenziego powstała w trakcie pracy nowozelandzkiego fizjoterapeuty Robina McKenzie w latach pięćdziesiątych. Robin McKenzie odkrył, że pacjenci z pewnymi określonymi symptomami odczuwają natychmiastową ulgę po wykonaniu serii specyficznych ruchów, a w niektórych przypadkach również po przyjęciu pewnych statycznych pozycji ciała. To system diagnostyki i leczenia zespołów bólowych kręgosłupa i kończyn ,oparty na znajomości wzorców bólowych i analizie zachowania się objawów, zarówno w wywiadzie jak i w badaniu przedmiotowym. Do nadrzędnych celów metody należą: prewencja nawrotów oraz edukacja pacjenta.

Celem leczenia w metodzie jest nie tylko ograniczenie lub zlikwidowanie objawów bólowych, ale przywrócenie możliwie pełnej funkcji strukturom generującym ból, oraz zabezpieczenie przed nawrotami dolegliwości. U Pacjentów leczonych zgodnie z zasadami metody McKenziego, odsetek pacjentów z nawrotem dolegliwości, jest zdecydowanie mniejszy, niż u pacjentów, u których stosowano inne metody leczenia oparte na dozowaniu bodźców mechanicznych.

Podstawowe znaczenie w diagnostyce bólu kręgosłupa, mają:

• przeprowadzenie odpowiedniego wywiadu z pacjentem – na podstawie, którego stwierdza się jaka jest  topografia bólu,  jego intensywność, nawrotowość w przeciągu od pierwszego incydentu bólowego.
  • badanie funkcjonalne – które pozwoli określić kierunek leczenia fizjoterapeutycznego oraz granice, kiedy leczenie zachowawcze nie przyniesie spodziewanych efektów
    nieinwazyjne techniki obrazowe  – rezonans magnetyczny, dla potwierdzenia badania funkcjonalnego.

Postacie przemieszczenia się jadra miażdżystego:

• Wypuklina – wysunięcie się części dysku bez przerwania się części włóknistej, bardzo duża skuteczność leczenia zachowawczego.
  • Protruzja – przepuklina – brak pełnego uszkodzenia pierścienia włóknistego, duża skuteczność leczenia zachowawczego.
  • Ekskruzja – przerwanie ciągłości pierścienia , ograniczona możliwość leczenia zachowawczego, przy postępujących objawach neurologicznych – leczenie operacyjne.
  • Sekwestracja – oddzielenie części jądra miażdżystego od reszty (zmiany zaawansowane – leczenie operacyjne ) – dotyczy jednak  niewielkiego  odsetku  pacjentów.

W ok. 90% przypadków sprawcą naszych kłopotów z kręgosłupem jest uszkodzony krążek międzykręgowy (dysk).

W terapii wykorzystuje sie ruchy odwracające mechanizm wywołujący dolegliwości bólowe tzn. w procesach patologicznych charakteryzujących sie tyłoprzemieszczeniem jadra miażdżystego stosuje sie procedury  wykorzystujące przeprost, a w przodoprzemieszczeniach wykorzystuje się procedury bazujące na zgięciach kręgosłupa.

Jeśli przyczyną bólu nie jest uszkodzenie dysku, lecz utrata elastyczności i prawidłowej ruchomości kręgosłupa (najczęściej spowodowana siedzącym trybem życia i zbyt jednostajnymi pozycjami w życiu codziennym) – wówczas leczenie przyczynowe polega na stopniowym usuwaniu istniejących ograniczeń ruchomości. Dokonuje się tego za pomocą indywidualnie dobranych ćwiczeń, mających na celu stopniowe przywracanie normalnej elastyczności tkanek.

Występujące dolegliwości bólowe:

• ból miejscowy, wzmożone napięcie mm, czasami ból korzeniowy,
  • ból przy kaszlu i kichaniu, przy pochylaniu do przodu, spłaszczenie lordozy
  • objawy rozciągowe –  test Laseq`a
  • ból do boku uda, osłabienie m. czworogłowego, osłabienie odruchu kolanowego
  • ból do boku podudzia, osłabienie mm zginaczy grzbietowych stopy (nie możność chodzenia  na pięcie)
  • ból do boku stopy, osłabienie zginaczy podeszwowych, osłabione odruchy ze ścięgna  Achillesa – (nie możność chodzenia na palcach).

Topografia dolegliwości bólowych:

Linki:

Ośrodki
  • Ośrodek I: Nowy Sącz,
    ul. Wiśniowieckiego 28
    tel. 018 440 74 84
  • Ośrodek II: Nowy Sącz
    ul. I Brygady 4a
    tel. 018 222 53 08
  • Ośrodek III: Piwniczna,
    ul. Ogrodowa 2
    tel. 018 446 40 25