UROGINEKOLOGIA

CZYM SIĘ ZAJMUJE UROGINEKOLOGIA ?

zajmuje się patologią dna miednicy, co oznacza, że dotyczy wszystkich struktur mięśniowo – powięziowych dzięki którym w odpowiednim miejscu podtrzymywane są w narządy jamy brzusznej.

Zaburzenia i uszkodzenia w obrębie dna miednicy mogą doprowadzić do nietrzymania moczu, pęcherza nadreaktywnego OAB, parć naglących, obniżania i wypadania narządów miednicy mniejszej. Mogą powodować również dysfunkcje seksualne (dyspaurenia, pochwica, wulwodynia).

Terapią indywidualną należy objąć kobiety podczas przygotowania do porodu, w czasie ciąży, po porodzie i w połogu.

CZYM SĄ MIĘŚNIE DNA MIEDNICY ? JAKĄ ROLĘ PEŁNIĄ ?

Mięśnie dna miednicy (MDM) tworzą tzw. hamak w miednicy mniejszej, rozłożone są między tzw. kością ogonową, a spojeniem łonowym oraz między guzami kulszowymi.

U kobiet mięśnie odgrywają ogromną rolę . Dno miednicy podpiera ważne narządy wewnętrzne i utrzymuje je na miejscu, takie jak pęcherz moczowy, macicę, pochwę i odbyt. Wraz z mięśniami brzucha, grzbietu, przeponą stabilizują kręgosłup, a ich świadoma aktywacja podczas zbliżenia poprawia satysfakcję z życia seksualnego.

Nieprawidłowe funkcjonowanie powoduje, że narządy wewnętrzne utrzymane są jedynie przez powiezie i więzadła co nie jest wystarczające.

Biorąc pod uwagę jak ważny jest balans mięśniami dna miednicy, zarówno wzmożone napięcie jak i osłabione może powodować nietrzymanie moczu i stolca, obniżenie narządów moczowo – płciowych, parcia naglące, pęcherz nadreaktywny OAB, hemoroidy, zaparcia, bóle w okolicy krocza, ból podczas stosunku płciowego, ból kręgosłupa.

Czynnikami wpływającymi na zaburzenie funkcji mięśni dna miednicy może być ciąża, poród, nieprawidłowa postawa ciała, urazy w okolicy krocza, rodzaj wykonywanej pracy np. ciężka praca fizyczna, siedzący tryb życia, ale również źle wykonywana aktywność fizyczna.

KIEDY NALEŻY ZGŁOSIĆ SIĘ DO FIZJOTERAPEUTY ?

* trening mięśni dna miednicy

* wysiłkowe nietrzymanie moczu, parcia naglące

* bolesne miesiączkowanie

* endometrioza

* obniżenie lub wypadanie narządów rodnych

* rehabilitacja po operacjach ginekologicznych

* przygotowując się do ciąży,

* będąc w ciąży i przygotowując się do porodu i połogu, to inny rodzaj wiadomości niż u lekarza

- przy dolegliwościach bólowych w okolicach spojenia łonowego, kręgosłupa i stawów krzyżowo biodrowych

* po porodzie:

- rozejście mięśnia prostego brzucha i kresy białej

- terapia blizny po cięciu cesarskim, pęknięciu lub nacięciu krocza

- bóle kręgosłupa i stawów

- bolesne stosunki, dysfunkcje seksualne (dyspaurenia, pochwica, wulwodynia)

FIZJOTERAPIA W DYSFUNKCJACH MIĘŚNI DNA MIEDNICY U KOBIET

Fizjoterapia zajmuje bardzo ważną rolę w dysfunkcjach mięśni dna miednicy.

Oprócz dysfunkcji wymienionych wyżej daje możliwość pracy z blizną po cięciu cesarskim i operacjach uroginekologicznych, dla jej prawidłowej funkcji, ruchomości i elastyczności. Mobilizacji blizny po nacięciu krocza (episiotomii), która często powoduje ból, ciągnięcie w okolicy krocza w czynnościach dnia codziennego, ale bardzo często ból podczas stosunku płciowego. Dzięki fizjoterapii na podstawie instruktażu przeprowadzonego przez terapeutę uroginekologicznego kobiety mogą sobie z tą dysfunkcją poradzić w domu. Wspomaga także problemy z rozejściem spojenia łonowego w czasie ciąży lub po wypadkach.

Kolejnym istotnym tematem jest rozstęp mięśnia prostego brzucha w czasie ciąży i po porodzie. Pamiętajmy, że rozsunięcie kresy białej w ciąży występuje naturalnie.  Natomiast zależy Nam na zminimalizowaniu ryzyka powstania patologii.

Fizjoterapeuta uroginekologiczny przeprowadza wywiad, wykonuje badanie funkcjonalne. Fizjoterapia polega na odpowiednio dobranej indywidualnej terapii, zaczynając od nauki prawidłowego oddychania poprzez techniki manualne, często masaż i mobilizacje. Instruktaż prawidłowych nawyków np. toaletowych, podnoszenia, kaszlu itd. Pracy nad prawidłowym napięciem i rozluźnieniem mięśni dna miednicy, ale również treningu mięśni odpowiedzialnych za prawidłową postawę ciała, która jest bardzo istotna dla prawidłowego funkcjonowania dna miednicy. Kinesiotaping jest często wykorzystywany jako terapia wspomagająca.

Szalenie istotna edukacja pacjenta.

Fizjoterapia uroginekologiczna jest dla kobiet  nie tylko przygotowujących się do ciąży, w ciąży, po porodach, które jak widać dają różne objawy i dolegliwości. Często z dysfunkcjami borykają się młode dziewczyny, sportsmenki, kobiety, które nigdy nie były w ciąży i nie rodziły, a mają problem ze względu np. na wykonywaną ciężką pracę lub aktywność fizyczną.

Często również terapii poddana jest endometrioza, mięśniaki, bolesne miesiączki zastoinowe i kurczowe. Dysfunkcje seksualne m.in pochwica, wulwodynia itd. przy współpracy z lekarzem i seksuologiem.

Jeżeli chodzi o dobry moment na podjęcie rehabilitacji, jest to zależne z jaką pacjentką mamy do czynienia. W czasie połogu jest to idealny moment na rehabilitacje, ze względu na krążące hormony w organizmie, które ułatwiają regenerację ciała po ciąży. Panie przed i po operacjach ginekologicznych, m.in. dla prawidłowej funkcji postawy i narządów moczowo – płciowych oraz utrzymania efektu operacji. Nastolatki dla prawidłowej postawy ciała i nauki prawidłowych nawyków toaletowych, podnoszenia itd. o czym bardzo często zapominamy.

CZYM JEST CIĘCIE CESARSKIE ?

NA CZYM POLEGA ? DLACZEGO BLIZNĘ PO CC NALEŻY MOBILIZOWAĆ ?

Cięcie cesarskie polega na przecięciu powłok brzusznych: skóry i mięśnia macicy, odsunięty na boki zostaje mięsień poprzeczny brzucha, a otrzewna zostaje rozerwana palcami, następnie wydobywa się dziecko oraz łożysko. Po sprawdzeniu łożyska następuje zeszycie macicy i naciętych powłok. – skóry.

Mamy po porodzie zostają poinformowane jak dbać o higienę blizny po cc. Ale tak naprawdę to tylko początek, bardzo ważna jest rehabilitacja blizny.

To nie tylko problem estetyczny, ale przede wszystkim funkcjonalny. Już kilka dni po porodzie możemy pracować pośrednio w okolicy blizny. Bezpośrednia pracę zaczynamy ok 4-5 tygodni po cięciu, kiedy blizna się całkowicie zagoi.

Do 2 lat od cc bliznę uznaje się za świeżą. Nie oznacza to, że ze “starszymi” bliznami nie warto pracować.

Nieprawidłowo gojąca się blizna może powodować:

* ból i ciągnięcie w okolicy cięcia

* ból kręgosłupa

* zmianę postawy ciała

* zaburzenia i zbyt duże niepięcie mięśni dna miednicy

* migreny

* zrosty

* bliznowce

Podczas badania diagnostycznego w gabinecie sprawdzamy ruchomość i elastyczność blizny. Mama otrzymuje fachową pomoc i instrukcję jak pracować samodzielnie z blizną w domu.

Ośrodki
  • Ośrodek I: Nowy Sącz,
    ul. Wiśniowieckiego 28
    tel. 018 440 74 84